Drachtpreventie kattin

Indien u niet wenst te fokken met uw kattin is het aan te raden om haar te laten steriliseren.

Bij sterilisatie worden de eierstokken chirurgisch verwijderd waardoor de kattin niet meer krols zal worden en bijgevolg ook niet meer vruchtbaar is. Steriliseren heeft echter ook een aantal belangrijke gezondheidsvoordelen.

Voordelen van sterilisatie bij de kattin

• Minder melkkliertumoren (= borstkanker) Hoe eerder de ingreep wordt uitgevoerd, hoe kleiner de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren op latere leeftijd. Melkkliertumoren bij katten zijn in 80% van de gevallen kwaadaardig.
  • Geen baarmoederontsteking

Nadelen van sterilisatie bij de kattin

• Overgewicht De kans op overgewicht neemt toe omdat het metabolisme van uw kat vertraagt. Ze gaat dus efficiënter met haar voeding om. Katten die na de sterilisatie een speciale voeding voor gesteriliseerde katten worden gezet, blijven meestal wel mooi op gewicht. U krijgt van ons dus steeds een staal aangepaste voeding mee naar huis.
  • De kat moet een operatie ondergaan en dat houdt steeds een anesthesierisico in. Dit risico is heel erg klein maar nooit helemaal nul. De kans dat er wat misgaat bij een jonge, gezonde kattin is 0,0005%

Een alternatief op chirurgische sterilisatie, is het gebruik van contraceptieve middelen. Voor de kattin wordt de pil gebruikt om krols gedrag te onderdrukken. Deze pil moet om de 1 à 2 weken oraal worden gegeven en geeft een reversibele onvruchtbaarheid. Helaas heeft deze methode meer nadelen dan een operatie, zeker bij langdurig gebruik. De kattin heeft een verhoogd risico op een baarmoederontsteking, suikerziekte, melkkliertumoren en fibroadenomatose (= een sterke zwelling van het melkklierweefsel). In tegenstelling tot de teef wordt bij de kattin de prikpil zelden gebruikt. Het gebeurt wel eens dat een kat gedekt is zonder medeweten van de eigenaar en aangeboden wordt voor anticonceptie. Indien de kat tijdens de dracht met een prikpil wordt behandeld, leidt dit tot een verlenging van de dracht. Bij de orale pil kan de behandeling onmiddellijk worden stopgezet en zal de dracht verder normaal verlopen.