Honden Infectieuze hepatitis

Infectieuze hepatitis, ook wel hepatitis contagiosa canis genoemd, is een besmettelijke ziekte die veroorzaakt wordt door het adenovirus bij honden. De ziekte komt tegenwoordig nog maar weinig voor dankzij het jarenlange vaccineren van onze honden. Vaccineren blijft toch noodzakelijk omdat dit virus toch af en toe nog eens de kop opsteekt, zeker bij geïmporteerde honden.

Hepatitis contagiosa verspreidt zich onder de honden via het speeksel, de urine en de ontlasting van besmette honden. Symptomen komen voornamelijk voor bij jonge honden. Meestal zien we dat jonge honden met een verminderde weerstand de ernstigste vorm doormaken. Deze wordt gekenmerkt door zenuwstoornissen, braken, diarree, geelzucht, shock en een snelle dood. De ziekte kan overgaan in een chronischere vorm met aanhoudende diarree. Meestal zijn de lever en de lymfeknopen vergroot en stapelt vocht zich op in de buik.

De diagnose wordt gesteld aan de hand van de symptomen en bloedtesten. Het aantonen van het virus zelf is heel moeilijk en gebeurt meestal d.m.v. biopten, wat een langdurig proces is. Antistoffen kunnen in het bloed worden aangetoond maar dit kan enkel bij honden die nog nooit gevaccineerd zijn geweest omdat de test geen onderscheid kan maken tussen de ziekte zelf en het vaccin.

Een echte behandeling bestaat er niet voor deze ziekte. Ondersteunende behandeling met infuustherapie en antibiotica is het enige wat gedaan kan worden. Hoe slechter de weerstand van de pup, hoe kleiner de kans dat hij de ziekte zal overleven.

Het vaccin tegen hepatitis contagiosa biedt gelukkig een goede bescherming. Daarom is het belangrijk om uw hond op tijd te laten vaccineren. Bij honden die ouder dan 1 jaar zijn, hoeft het vaccin slechts om de 3 jaar toegediend te worden.