Honden De hond mee op reis

Volgens de Europese wetgeving dient uw hond over volgende zaken te beschikken om mee naar het buitenland te mogen:

• een Europees dierenpaspoort
  • identificatie en registratie d.m.v. een chip
  • vaccinatie tegen rabiës (hondsdolheid)

Wanneer u een hond aankoopt, moet deze gechipt zijn en over een Europees paspoort beschikken. Laat dit bij het eerste dierenartsenbezoek van uw pup of voor uw vertrek op reis controleren. Het vaccineren tegen rabiës is verplicht indien u de landsgrens met uw hond wenst over te steken. Het eerste vaccin tegen hondsdolheid moet minstens 21 dagen voor het oversteken van de grens door de dierenarts worden toegediend. Dit vaccin vervalt na 3 jaar en kan dan terug herhaald worden. Sommige landen leggen extra maatregelen op zoals het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Malta, Cyprus, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, ... Neem tijdig contact op met ons en de ambassade van het desbetreffende land indien u één van deze landen als reisbestemming heeft.

Kijk voor alle invoereisen per land op http://www.licg.nl/x0/praktisch/reizen-en-vakantie/invoereisen/invoereisen-per-land-europa.html.

Bij een reis richting het Middellandse Zeegebied moet u enkele preventieve maatregelen in acht nemen. Bescherm uw hond tegen teken, zandvliegen en muggen. Deze insecten kunnen dodelijke ziekten zoals leishmania, de ziekte van Lyme, ehrlichiose, babesiose en hartworm overdragen. Wij helpen u graag om de juiste producten te selecteren naargelang uw reisbestemming.

Denk bij het inpakken voor uw reis ook aan de volgende zaken voor uw hond:

• Europees paspoort
  • telefoonnummer van uw dierenarts/ dierenarts op bestemming
  • vertrouwde mand/deken
  • hondeneten voor onderweg en op de reisbestemming
  • eet- en drinkbak
  • halsband met lijn, evt. voorzien van een adressenkokertje en rabiëspenning
  • hondenspeeltjes
  • hondenpoepzakjes
  • EHBO-kit (tekentang, pillen tegen wagenziekte/misselijkheid, diarreeremmer, anti-parasitaire middelen, specifiek voorgeschreven medicatie voor uw hond, isobetadine, verband,...)
  • muilkorf (verplicht voor sommige landen/rassen)

Gaat uw hond naar een hondenhotel of -pension terwijl u op reis gaat? Reserveer op tijd een plaats voor uw dier(en) en informeer welke toelatingsvoorwaarden het pension vereist. Denk hierbij aan het vaccineren tegen kennelhoest (minimum 2 weken op voorhand), ontvlooien en ontwormen.