Konijnen Tandproblemen

Gebitsproblemen komen zeer vaak voor bij konijnen omdat hun tanden nooit stoppen met groeien. Wanneer de tanden te weinig afslijten door bv. foutieve voeding of een afwijkende stand van de tanden of de kaken, kunnen er al snel grote problemen ontstaan.

De meest voorkomende tandproblemen zijn scheefgroeiende snijtanden. Dit kan aangeboren zijn of ten gevolge van trauma maar soms groeien de snijtanden scheef omdat er een probleem is ter hoogte van de kiezen. Op de kiezen kunnen zich soms tandpunten vormen. Dit zijn scherpe haken op de kiezen die ernstige wonden in de wangen en de tong kunnen veroorzaken waardoor het konijn moeilijker gaat eten.

Belangrijk om te onthouden is dat de snijtanden van een konijn NOOIT geknipt mogen worden. Hierdoor bestaat de kans dat de snijtand overlangs splijt zodat de tand getrokken moet worden. Ook wordt er tijdens het knippen veel kracht uitgeoefend op deze kleine tandjes, wat voor de konijnen erg pijnlijk is. Door het knippen komen ze vaak nog schever te staan, wat het probleem alleen maar verergert. Wij knippen snijtanden nooit maar maken de snijtanden korter met een speciaal tandenslijpschijfje. Dit is volledig veilig en pijnloos en kan bij rustige konijnen vaak zonder verdoving worden uitgevoerd.

Zijn er tandpunten vastgesteld bij uw konijn? Dan zullen deze zeker verwijderd moeten worden. Een tandpunt kan erg pijnlijk zijn waardoor het konijn anders gaat kauwen en de gebitsproblemen nog verergeren. In het ergste geval stopt het dier zelfs met eten. Vaak is het noodzakelijk om een röntgenfoto te maken om het gebit beter te kunnen beoordelen. Wij beschikken hiervoor over een speciaal tandheelkundig röntgenapparaat zodat ook de kleine kiezen duidelijk in beeld gebracht kunnen worden.

Om tandpunten te verwijderen, wordt het konijn eerst onder narcose gebracht. Daarna zal de tandpunt met een klein boortje vlakgeschuurd worden, zodat alle kiezen weer netjes op elkaar passen. Indien het konijn ook wonden heeft in de mond, zullen antibiotica en pijnstillers worden gegeven.

Deze kiezen zijn veel te langen en groeien in de kaak van het konijn in.
De te lange kiezen werden geslepen.

De symptomen van gebitsproblemen kunnen erg variëren. Het eerste wat vaak opvalt is dat het konijn zal vermageren. Daarom laten wij onze tandpatiënten wekelijks wegen. Valt het konijn teveel af, dan moet het door de dierenarts onderzocht worden en wordt er extra aandacht besteed aan de tanden. Andere tekenen van tandproblemen kunnen zijn: tandenknarsen, speekselen, een natte kin, een zwelling ter hoogte van de onderkaak, abcessen, oogproblemen en kleinere, hardere keutels.