Konijnen RHD-2

Sinds eind 2015 zorgt een nieuwe, hoogvirulente stam van het Rabbit Hemorrhagic Disease virus voor veel sterfte onder konijnen. Het wordt verspreid via direct contact tussen konijnen maar ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voeding, kleding, handen, hokken en vermoedelijk ook via stekende insecten. RHD is niet besmettelijk voor mensen of andere dieren zoals cavia's, honden of katten.

Symptomen

In tegenstelling tot de "klassieke" vorm van RHD, nl. RHD-1, waarbij meestal acute sterfte optreedt zonder voorafgaande symptomen, duurt het bij RHD-2 meestal 3-5 dagen na de besmetting vooraleer een konijn sterft. Hierdoor heeft het virus meer kans om zich te verspreiden, wat het risico op een grootschalige uitbraak vergroot.
Alhoewel bij RHD-2 vaak toch acute sterfte optreedt zonder voorafgaande symptomen, worden soms eerst benauwdheid, koorts, lusteloosheid, bloedingen, verminderde eetlust en/of zenuwstoornissen gezien vooraleer het konijn overlijdt.

Diagnose

Een vermoedelijke diagnose wordt gesteld aan de hand van de symptomen. Een definitieve diagnose kan enkel gesteld worden door middel van weefselonderzoek na autopsie. Hiervoor worden stalen naar een laboratorium in het buitenland gestuurd. Er wordt dan ook meteen een onderscheid gemaakt tussen besmetting met RHD-1 en RHD-2.

Behandeling en vaccinatie

Momenteel bestaat er nog geen behandeling voor konijnen die ziek zijn ten gevolge van het RHD-2-virus. De standaard vaccins tegen RHD-1 en myxomatose bieden geen bescherming tegen dit nieuwe virus. Een bijkomstige vaccinatie tegen RHD-2 is dus een absolute must.