Katten Sterilisatie van de kattin

Indien u niet wenst te fokken met uw kattin is het aan te raden om haar te laten steriliseren. Dit kan zowel chirurgisch als d.m.v. de pil. De chirurgische sterilisatie verdient absoluut de voorkeur.

Chirurgische sterilisatie

Bij de sterilisatie van een kattin worden de eierstokken chirurgisch verwijderd. Indien de baarmoeder afwijkend of ontstoken is, wordt deze mee verwijderd. Door deze ingreep wordt de poes onvruchtbaar en wordt ze niet meer krols. Doordat er reeds veel katten in het asiel zitten en er elk jaar een hele hoop ongewenste nestjes met kittens bij komen, zijn wij sterke voorstander om alle katten, uitgezonderd fokpoezen, te laten steriliseren. Door deze ingreep heeft de kattin bovendien geen risico meer op een baarmoederontsteking (pyometra) waarbij ze ernstig ziek kan worden en kan overlijden. Het risico op borstkanker neemt af indien u uw kattin tijdig laat steriliseren. U kan haar reeds laten steriliseren vanaf 8 weken leeftijd (vroegsterilisatie). Volgens de Belgische wet is het verplicht dat elke kat, hoe jong ook, enkel van eigenaar mag veranderen als ze gesteriliseerd is. Indien uw kat niet van eigenaar verandert, raden we aan om dit op 5 à 6 maanden leeftijd te doen.

Voordelen van chirurgische sterilisatie bij de kattin

• Hoe eerder de ingreep wordt uitgevoerd, hoe kleiner de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren op latere leeftijd. Melkkliertumoren bij katten zijn in 80% van de gevallen kwaadaardig.
  • Geen risico op baarmoederontsteking

Nadelen van chirurgische sterilisatie bij de kattin

• De kans op overgewicht neemt toe omdat het metabolisme van uw kat vertraagt. Ze gaat dus efficiënter met haar voeding om. Katten die na de sterilisatie op een speciale voeding voor gesteriliseerde katten worden gezet, blijven meestal wel mooi op gewicht.
Baarmoederontsteking katBaarmoederontsteking kat
  • De kat moet een operatie ondergaan en dat houdt steeds een anesthesierisico in. Dit risico is heel erg klein maar nooit helemaal nul. De kans dat er wat misgaat bij een jonge, gezonde kattin is 0,0005%.

De kattenpil

Een alternatief op de chirurgische sterilisatie is het gebruik van contraceptieve middelen. Voor de kattin wordt de pil gebruikt om krols gedrag te onderdrukken. Deze pil moet om de 2 weken oraal worden gegeven en geeft een reversibele onvruchtbaarheid. Helaas heeft deze methode meer nadelen dan een operatie, zeker bij langdurig gebruik. De kattin heeft een verhoogd risico op een baarmoederontsteking, suikerziekte, melkkliertumoren en fibroadenomatose (= een sterke zwelling van het melkklierweefsel). In tegenstelling tot de teef wordt bij de kattin de prikpil zelden gebruikt. Het gebeurt wel eens dat een kat gedekt is zonder medeweten van de eigenaar en aangeboden wordt voor anticonceptie. Indien de kat tijdens de dracht met een prikpil wordt behandeld, leidt dit tot een verlenging van de dracht. Bij de orale pil kan de behandeling onmiddellijk worden stopgezet en zal de dracht verder normaal verlopen.

Omdat het hormoongehalte terugvalt na de sterilisatie, hebben gesteriliseerde dieren een verminderde dagelijkse energiebehoefte. Wanneer hier geen rekening mee wordt gehouden, loopt de kat risico op overgewicht. Wij raden aan om gecastreerde of gesteriliseerde dieren speciale voeding te geven waarbij het energiegehalte lager is, de verzadiging hoger is en over voldoende vitaminen en mineralen beschikt.

Voor meer informatie i.v.m. fokadvies, verwijzen wij u door naar onze pagina "Fokadvies katten".